تکنولوژی در صنایع دوربین مداربسته

مقالات تخصصی در زمینه تکنولوژی حفاظت تصویری ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته/

تکنولوژی در صنایع دوربین مداربسته

مقالات تخصصی در زمینه تکنولوژی حفاظت تصویری ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته/

WDR در دوربین مدار بسته


WDR یکی از مکانیزم های بهبود دهنده تصویر در دوربین های مداربسته است. در این مطلب در رابطه با مفهوم WDR در دوربین مداربسته صحبت کرده و این تکنولوژی را با دقت بررسی می کنیم.

WDR به چه معناست؟

واژه WDR مخفف اصطلاح Wide Dynamic Range و به معنای بازه داینامیک بالاست. دوربین های دارای این قابلیت دارای بازه داینامیکی بالاتر از معمول هستند.

داینامیک رنج یا بازه داینامیک چیست؟

بازه داینامیک به معنای توانایی دوربین در نشان دادن تصاویر با اختلاف نوری زیادی است. زمانی که اختلاف سطح نور در دو سطح متفاوت زیاد است، تصویر دوربین با بازه داینامیک پایین قسمت پر نور را سفید و قسمت کم نور را به صورت سیاه نشان می دهد. به این اشکال ضد نور شدن هم می گویند.

هرچه میزان بازه داینامیک دوربین مداربسته بیشتر باشد اختلاف سطح نور در دو محیط کم نور و پر نور کمتر به نظر می رسد و تصویر کمتر ضد نور می شود.

بازه داینامیک در چه محل هایی اهمیت پیدا می کند؟

دربهای ورودی که به سمت محیطهای خارجی و پر نور باز می شوند. پارکینگ هایی که یک قسمت پر نور و قسمتی کم نور دارند. اتاق هایی که پنجره های به سمت نور مستقیم دارند و … محیط هایی هستند که بازه داینامیک دوربین اهمیت بالایی پیدا می کند.

بازه داینامیک دوربین های WDR چقدر است؟

اصطلاح Wide Dynamic Range تعریف دقیقی از میزان این بازه ندارد. در دوربین های امروزی عادی، بازه داینامیک حدود 50db است پس میتوان هر دوربینی با بازه بیش از این مقدار را WDR نامید. موضوع اصلی و پر اهمیت در انتخاب دوربین های WDR، توجه دقیق به میزان این بازه است. توجه داشته باشید که بازه داینامیک چشم انسان حدود 160db است اما دوربین های مداربسته به سختی به این مقدار میرسند.

تفاوت WDR و BLC در چیست؟

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب BLC در دوربین مداربسته مراجعه کنید)

WDR به معنای افزایش بازه داینامیک دوربین است در حالی که BLC تنها بازه داینامیک را جا به جا می کند. مکانیزم WDR امکان دیدن همزمان تصویر در قسمت کم نور و پر نور را فراهم می کند در حالی که در BLC از طریق باز کردن بیشتر دیافراگم امکان دیدن قسمت کم نور را به قیمت اشباع شدن قسمت پر نور ایجاد می کند.

1.         لیست قیمت تیاندی     قیمت ردیاب خودرو   طریقه نصب دوربین مدار بسته   دوربین مدار بسته قیمت

2.      شماره نمایندگی هایک ویژن  دستگاه nvr تیاندی    قیمت دوربین مداربسته خانگی  خدمات نصب دوربین مداربسته  

 

 

 

3.          پشتیبانی هایک ویژن   نمایندگی دوربین تیاندی   دوربین مداربسته قیمت  نصب دوربین بیسیم 

4.         هایک ویژن تهران    gps خودرو    راهنمای نصب دوربین مدار بسته  دوربین مدار بسته خرید

ip66 در دوربین مدار بسته

IP66 اصطلاحی است که در زمان انتخاب دوربین حتما به گوش شما خورده است. این اصطلاح در واقع مشخص کننده استاندارد IP مرتبط با بدنه دوربین است.

استاندارد IP چیست؟


این استاندارد یک استاندارد بین المللی مرتبط با بدنه تجهیزات الکتریکی است که مشخص می کند میزان مقاومت بدنه در مقابل نفوذ آب و گرد غبار چقدر است. در این استاندارد بعد از واژه IP دو عدد نشان داده می شود که مشخص کننده میزان مقاومت بدنه خواهد بود.

دوربین های IP66 چقدر ضد آب هستند؟

این دوربین ها در شرایط سخت تحت پاشش آب پر فشار از تمام جهات قرار میگیرند و نباید آب به هیچ عنوان در آنها وارد شود. البته توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته به هیچ عنوان نباید در آب قوطه ور شود. این دوربین ها همچنین به طور کامل در مقابل نفوذ گرد و غبار به داخل دوربین مقاوم هستند.

دوربین های IP66 برای چه محل های مناسب تر هستند؟

دوربین های IP66 معمولا برای محیطهای خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. البته امروزه بسیاری از دوربین های سقفی نیز با این استاندارد تولید می شوند. در صورتی که دوربین شما فاقد این استاندارد است و نیاز به نصب آن در محیط بیرونی است حتما از کاور مناسب استفاده کنید.

آیا دوربین هایی نیز برای استفاده داخل آب وجود دارد؟

بله، دوربین هایی که بدنه آنها دارای استاندارد IP67 است امکان غوطه ور شدن موقت در آب را دارند همچنین دوربین هایی که دارای استاندارد IP68 باشند را می توان به صورت دائم در آب استفاده کرد.

https://tiamcctv.com/product/tl-sg1016/12.7

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2665g0-izs/15

https://tiamcctv.com/product/nx-dvr108-t1/3.5

https://tiamcctv.com/product/td-8523ie20m-ar15/9

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2955fwd-is/62

https://tiamcctv.com/product/nvr-216mhc-16p/15

https://tiamcctv.com/دوربین-مداربسته-چگونه-کار-می-کند؟/12.1

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2765g0-izs/5.4

https://tiamcctv.com/panoramic-cctv-camera/12.6

لنز زوم دوربین مداربسته

 

لنز زوم یا موتور دار دوربین مداربسته نوعی از لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از راه دور محیا می کند. این لنزها همچنین معمولا دارای فوکوس خودکار نیز هستند. در این مطلب با این نوع از لنزها بیشتر آشنا خواهید شد.

وظیفه لنز

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب لنز دوربین مداربسته مراجعه کنید)

اندازه چیپ تصویر دوربین ها محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل باید از وسیله ای برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر استفاده شود. به این وسیله لنز می گویند. لنز دوربین های مداربسته معمولا از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می کنند.

هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ تری داشته باشد تصویر را با زوایه بیشتری نشان می دهد.

ساختار لنزهای موتور دار

لنزها موتور دار ساختمان کاملا پیچیده ای دارند. این لنزها از تعداد زیادی عدسی تشکیل شده اند که فاصله آنها با توجه به میزان لنز و فوکوس لنز تغییر می کند. لنزها به وسیله دو موتور کنترل می شوند که امکان تنظیم فوکوس و تغییر فاصله کانونی لنز را فراهم می آورد. لنزهای زوم را معمولا با توجه به میزان بزرگنمایی آنها طبقه بندی می کنند.

مقایسه انواع لنزها

  • لنزهای ثابت: لنزهای ثابت ساختمان به مراتب ساده تری نسبت به انواع دیگر لنز دارند. این لنزها امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند و تنها میتوان فوکوس آنها را تغییر داد. اما در مقابل ارزان قیمت تر هستند.
  • لنزهای موتور دار: ساختمان لنزهای موتوردار تا حدی شبیه به لنزهای وریفوکال است با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی در این لنزها از طریق موتور صورت می گیرد و البته بیشتر این لنزها امکان فوکوس خودکار نیز دارند.

انواع رایج لنز زوم

در دوربین های مداربسته لنزهای با زوم 20 و 32 ایکس بسیار محبوب هستند. این لنزها معمولا با قرار گرفتن در دوربین های گردان یا اسپید دام امکان چرخش و بزرگنمایی را برای دوربین فراهم می کنند.

1.      قیمت دوربین مداربسته داهوا  دوربین مدار بسته    هایک ویژن  نصب دوربین مداربسته

2.           دوربین مداربسته هایک ویژن   بهترین ردیاب خودرو   نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته   قیمت دوربینهای مدار بسته

3.      قلاده جی پی اس دار    لیست قیمت تیاندی     ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی

   دوربین هایک ویژن   دستگاه nvr تیاندی   قیمت دوربین مدار بسته برای منزل  نصب دوربین مداربسته بیسیم

رشد بازار دوربین مداربسته در خاورمیانه / اسکنر اثر انگشت جدید 2 BioMini Plus

گزارش IHS : رشد بازار دوربین مداربسته در خاورمیانه



در گزارشهای اخیر موسسه آماری IHS، بازار تجهیزات نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته خاورمیانه تا سال 2020 رشدی 8 درصد را تجربه خواهد کرد.

بازار دوربینهای مداربسته و بطور کلی تجهیزات نظارت تصویری در سال 2015 در منطقه خاورمیانه ارزشی 500 میلیون دلاری داشته و پیش بینی می شود نرخ رشد مرکب سالانه 8 درصدی را در سالهای 2016 تا 2020 تجربه نماید. نرخ این رشد 3 برابر بیشتر از آنچیزی خواهد بود که از بازارهای اروپایی یا آفریقایی انتظار می رود و این یعنی بازار خاورمیانه مرکز توجه تمام سازندگان دوربینهای مدار بسته، سیستمهای نظارت تصویری و شرکتهای سرویس دهنده مرتبط قرار خواهد گرفت.

نرخ رشد نابرابر

در این گزارش عنوان شده است که همه کشورهای خاورمیانه به یک اندازه در این رشد سهیم نخواهند بود. در برخی کشورها رشد بازار بسیار سریعتر و بالاتر از نرخ میانگین منطقه ای بوده و خواهد بود؛ در حالی که بر اساس گزارش سرویس مطالعه بازار موسسه HIS Markit بعضی کشورها نیز نرخ رشد ناچیزی را تجربه خواهند کرد.

بازارهای ترکیه ای و قطری با رشدی سریعی روبرو می شوند که دلایل متفاوتی در پشت این تغییرات وجود دارد. در ترکیه فاکتورهای مهمی مثل رشد نسبتا سریع اقتصادی، نا آرامی های اجتماعی و حملات تروریستی عامل رشد بحساب می آیند. در قطر نیز پروژه های بسیار عظیم زیربنایی و تفریحاتی مرتبط با مسابقات بین المللی فوتبال FIFA 2022 و وجود قوانین ویژه محلی بر روی سرعت رشد بازار اثر مثبتی خواهند گذاشت.

در همین حال در برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه بدلیل افت شدید قیمت نفت، برآورد هزینه های امنیتی و اجرای آنها که از قبل برای بخش های دولتی و خصوصی در نظر گرفته شده بودند یا به تعویق افتاده اند و یا لغو شده اند.

نقش حیاتی قوانین

هنوز هم قوانین در بسیاری از کشورهای خاور میانه نقش مهمی ایفا می نمایند. از جمله این قوانین در مورد سازمانها، می توان به قانون اجبار نصب دوربین مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری برای تامین امنیت و نظارت بیشتر اشاره نمود که در کشور خودمان هم وجود دارد. قوانینی دیگر نیز گاهی میزان رزولوشن حداقلی یک دوربین مداربسته، نرخ فریم ضبط تصاویر و زمان آرشیو حداقلی و حتی مشخصات دیگر را نیز تبیین می کنند.

آشنایی و هماهنگی شرکتهای تولید کننده سیستمهای نظارت تصویری بین المللی با قوانینی که اغلب مدام تغییر کرده و بروز می شوند اولین و آخرین چالش پیش رو برای تولید کنندگان نخواهد بود بلکه ارتباطات شخصی و خصوصی قدرتمند در معاملات کسب و کارها، پشتیبانیهای محلی، درنظر گرفتن فرهنگها و داشتن سابقه دوستی و ارتباط کاری مثبت هم بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

با وجود اشتیاق بالای برندهای بین المللی برای حضور در بازارهای محلی هنوز هم هیچ یک از 15 برند برتر دنیا در سال 2015 نتوانستند دفاتر مرکزی خود را ناحیه خاورمیانه راه اندازی نمایند. بعلاوه زیرساختهای تولید و عرضه و کشش در بازار منطقه ای خاورمیانه منسجم تر از نقاط دیگر دنیاست و در حدود 70 درصد درآمدهای بازار به مناطق کم وسعت تعلق دارد.


  دوربین مدار بسته تی وی تی  دوربین مدار بسته خرید     خدمات نصب دوربین مدار بسته      فروشگاه هایک ویژن

   


اسکنر اثر انگشت جدید 2 BioMini Plus براحتی گول نمی خورد!


شرکت Suprema اسکنر اثر انگشت جدید BioMini Plus 2 را به بازار عرضه کرد.

شرکت سازنده تجهیزات امنیتی و کنترل دسترسی سوپریما (Suprema) در سری محصولات تشخیص بایومتری محصول جدیدی با عنوان BioMini Plus 2 به بازار معرفی کرد که یک اسکنر تشخیص اثر انگشت پرقدرت خواهد بود.

این اسکنر اثر انگشت، کیفیت تصویر برداری بی رقیبی دارد. این محصول در آزمایشگاهها و تحت لیسانسهای مختلفی از جمله FBI توانسته مجوزهای لازم و استانداردهای مورد نیاز را کسب نماید که از این جمله می توان به PIV-IQS اشاره نمود و همینطور توانسته استاندارد دولتی India STQC را نیز از آن خود نماید.

طراحی بر مبنای ارتباط موبایل یا با PC

این دستگاه تشخیص اثر انگشت(اسکنر بایومتریک) ویژگیهای نوآورانه ای را برای افزایش کیفیت تصاویر و کارایی بکار بسته است. از قابلیت MDR یا محدوده متغیر چندگانه بهره می برد تا بتواند تصاویر با کیفیتی را حتی در شرایط نوری نامساعد و شدید در اختیار کاربر بگذارد. این اسکنر اثر انگشت می تواند حتی در زیر نور مستقیم خورشید با شدت 100 هزار لوکس بدون کوچکترین اختلالی در کیفیت تصویر، بخوبی اسکن نماید و بدون کوچکترین مشکلی از پس رطوبت و چربی سطح پوست انگشتان بر آید. تکنولوژی MDR بکار رفته در BioMini Plus 2 اختصاصا برای محیطهایی با جابجایی بالا و رطوبت بسیار و شرایط نوری متغیر بهینه می باشد.

حسگر اثر انگشت سوپریما

BioMini Plus 2 با تکنولوژی تشخیص اثر انگشت زنده (LFD) سطح بعدی امنیت را ارائه می نماید بصورتی که بر مبنای قابلیتهای بهبود یافته جدید می تواند فرق بین اثر انگشت یک انسان زنده و یک اثر انگشت قلابی را بخوبی تشخیص می دهد. در واقع گول زدن این دستگاه با چیزی غیر از اثر انگشت یک انسان زنده بسیار سخت تر شده است.

حسگر اثر انگشت سوپریما

بعلاوه BioMini Plus 2 از دقت بالا و سنسور نوری مناسبی بهره می برد و می تواند تصاویر بسیار با کیفیتی را با 500dpi تراکم رنگی تولید نماید. این حسگر دارای نرم افزار SDK ویژه ای است تا بخوبی بتوان از عملکردش در نرم افزارهای متنوع استفاده نمود و بخوبی دست توسعه دهندگان نرم افزاری و برنامه نویسان را باز گذاشته است.

BioMini Plus 2 بصورتی دقیق و قدرتمند طراحی شده است تا بتواند بیشتر در پروژه هایی در سطح دولتی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در این کاربردها معمولا نیاز به سرعت و تواما کیفیت بالای تصاویر مهمترین بخش ماجراست. در این محصول سازگاری کار با سیستم اندروید و تکنولوژی Mobile-oriented MDR باعث شده است تا بتوان آنرا محصولی مناسب برای کاربردهای مبتنی بر تلفنهای همراه هوشمند در آینده دید.

درواقع شرکت سوپریما با این محصول نشان داده است که بازار آینده خود را همچنان در پروژه های تشخیص دولتی می بیند و با بهره مندی از سازگاریهای تحت اندروید در حال توسعه بازار برای دیگر کاربران است. در سالهای اخیر اسکنرهای اثر انگشت BioMini در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفت و بسیاری از پروژه های تشخیص مجرمین در آمریکا، هند، برزیل، اروپا و کشورهای آفریقایی با این محصولات اجرایی شدند.

ویژگیهای کلیدی :

  • تصویر برداری در 6 میلی ثانیه
  • تشخیص در شرایط نوری با شدت 100 هزار لوکس
  • بهره مندی از تکنولوژی MDR و  LFD
  • دارای مجوزهای FBI PIV/FIPS 201، FAP 10 و STQC توسط UIDAI
  • دارای استاندارد IP-65
  • تحمل دمای محیطی در محدوده -10 درجه تا 50 درجه سانتی گراد
  • پشتیبانی در سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و اندروید

استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری / بررسی کار IP Scanner شبکه برای نصب دوربینهای مدار بسته

همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری


عبارت ONVIF یکی از مشهورترین عبارات در صنعت  نظارت تصویری بحساب می آید. این عبارت برای دسته محصولات تحت شبکه و دستگاههای VMS معنا پیدا می کند. در این مقاله قرار است به سوالات زیر جواب دهیم :

  • آیا ONVIF یک استاندارد بحساب می آید؟
  • تفاوت بین ONVIF و PSIA چیست؟
  • چرا ONVIF؟
  • ONVIF چیست و چه کاری می کند؟
  • چه شرکت یا سازمانی از ONVIF پشتیبانی می کند؟
  • ONVIF چه انواعی دارد؟
  • کارایی ONVIF چطور است؟
  • ویژگیهای پیش بینی شده برای آینده ONVIF چه خواهد بود؟

در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. البته بهتر است با API ها نیز بعنوان اطلاعات پیش زمینه ای و مرتبط با ONVIF آشنایی داشته باشید.

ONVIF بعنوان یک استاندارد

ONVIF یک سازمان تجاریست که توسط شرکتهای Axis، Bosch و Sony در سال 2008 با بیش از 500 عضو تاسیس شد و قابلیتهای API را برای یکپارچگی محصولات امنیتی توسعه داده است.

تعریفی کوتاه از API : این عبارت مخفف " رابط برنامه نویسی نرم افزار" است که شامل مجموعه ای خاص از قوانین(بعبارت بهتر کد) می باشد که برنامه های نرم افزاری بوسیله آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در واقع یک سری کدها و دستورالعملهای شناخته شده و مشترک و قابل فهم برای مجموعه ای از نرم افزارها خواهد بود تا با برقراری ارتباط از ویژگیهای یکدیگر بهره مند شود.

مشخصات گفته شده بصورت گسترده توسط صدها شرکت سازنده محصولات نظارت تصویری با بیش از 5000 محصول، مورد استفاده قرار می گیرند.

ONVIF با توجه به این پشتیبانی و سازگاری گسترده، بصورت یک استاندارد در نظر گرفته شده است. در سال 2013 هم ONVIF و هم PSIA بعنوان یک استاندارد اروپایی در نظر گرفته شدند که هنوز تاثیر این موضوع را نفهمیدیم.

تفاوت ONVIF با PSIA

در سال 2008 دو سازمان تجاری ONVIF و PSIA با ا هدفی یکسان به عرصه استانداردهای یکپارچه امنیت فیزیکی وارد شدند. در ابتدا PSIA متولد شد و بعد از آن ONVIF با پشتیبانی قویتری وارد بازار شد و پرچمدار پروسه تجمیع شرکتهای تولید کننده سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته تحت شبکه شد. در بین این شرکتها Axis که خودش یکی از موسسین ONVIF به حساب می آمد در نقش پیشرو با محصولات خودش سازگاری اولیه را رواج داد. در همین حال PSIA همچنان بدون اینکه به تبیین استانداردها بپردازد به حیات خود ادامه داد تا اینکه ONVIF توانست پیروز میدان مبارزه شود و پروژه یکپارچه سازی و تجمیع دوربینهای مدار بسته تحت شبکه و VMS ها را بدست بگیرد.

چرا  ONVIF؟

پروسه تجمیع بین سیستم دوربینهای مداربسته تحت شبکه و VMS ها زمانبر و هزینه بر خواهد بود. در بخشی از بازار جزیره ای، مثل بازار سیستمهای نظارت تصویری با وجود صدها شرکت مشغول به کار، تمرکز منطقه ای برای کسب یک اشتراک اشتباه بنظر می آید. برای بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید کننده VMS، بروز ماندن بر اساس قوانین ONVIF و حفظ مداوم یکپارچگی سخت خواهد بود. از طرفی هم عدم پذیرش سازندگان نوپای دوربین مداربسته هم می تواند مشکل دیگری باشد.

ONVIF سعی کرد تنها بر روی استاندارد عملیاتی متمرکز شود و بسمت تجمیع برندهای کوچک نرود و از طرفی استانداردی انحصاری نشود و محدودیتی برای برندهای مختلف بوجود نیاورد در صورتی که PSIA از ابتدا هم کمی گرایش به سمت انحصار برندها داشت و در واقع هنوز شهرت ویژه ای ندارد.

ONVIF چیست و چه کاری می کند؟

ONVIF به برقراری ارتباط و انتقال تصاویر تحت شبکه (مثلا از هر دوربین مدار بسته و یا هر انکدر)  به دیگر کاربران متصل به شبکه از جمله نرم افزار VMS و NVR ها خواهد پرداخت. از آنجایی که ONVIF نقش زبان مشترک همه این دستگاهها را به عهده خواهد داشت، جزئیات و داده های انتقالی را به روش خودش بخوبی برای حفظ یکپارچگی در بستر شبکه جابجا و تعریف می نماید. در واقع ONVIF یک API یا رابط کاربری مشترک خواهد بود که بر اساس یک سری سرویسهای بنیادی و هزاران روش مشترک به برقراری ارتباط می پردازد. تواناییهای ONVIF شبیه به API هایی است که شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بصورت اختصاصی برای برند خودشان طراحی کرده اند، با این تفاوت که نوع شناسایی کاربران و تغییر آدرس IP، Pan، tilt، زوم، event ها و ... را در بین همه برندها تحت پروتکل و استانداردی واحد بصورت یکپارچه اجرا می نماید.

 تفاوتهای ONVIF با API های اختصاصی

سیستم دوربینهای مدار بسته و VMS ها می توانند همزمان از API های اختصاصی برند خودشان در کنار ONVIF استفاده کنند. زیرا همانطور که گفتیم ONVIF قابلیت تقریبا جدیدی است و بیشتر شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری از API های خودشان استفاده می کنند.  برای مثال هر شرکتی از روش و تکنیک مسطح سازی تصاویر پانورامیک اختصاصی خودش استفاده می نماید که در دوربینهای مداربسته Fisheye یا 360 درجه این قابلیت کارایی ملموس تری خواهد داشت. اما بسیاری از دوربینهای مداربسته پانورامیک می توانند توسط ONVIF هم این قابلیت را داشته باشند. تنها تفاوت در آن است که بسیاری از API ها دارای ویژگیهای اختصاصی و بروزی هستند که در ONVIF یا وجود ندارد و یا به همان قدرت نیست.

ویژگیهای کلی ONVIF

همانطور که گفتیم ONVIF از طیف وسیعی از قابلیتها پشتیبانی می کند. ویژگیهای مختلفی تحت استاندارد ONVIF می توانند اجرا شوند که نمونه آنها در دستگاههای ورودی و خروجی هشدار، کنترل PTZ، ضبط، تحلیلگر ویدئویی و .. قابل مشاهده است. دو کار اصلی که ONVIF میسر می نماید به تصویر برداری و ارتباط بر می گردد و اجازه تنظیم هزاران ویژگی در ویدئوها و دوربینهای مدار بسته را بدون توجه به برند تولیدی به کاربران خواهد داد.


دوربین tiandy      قیمت دوربین مداربسته   شرکت نصب دوربین مدار بسته  هایک ویژن تهران



بررسی کار IP Scanner شبکه برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه


IP اسکنرها از ابزارهای مفید و کاربردی در راه اندازی و مدیریت سیستمهای نظارت تصویری بحساب می آیند. در این مقاله آموزشی درباره استفاده از آنها، محدودیتها و مقایسه نرم افزارهای شرکتهای مختلف توضیحاتی کاربردی ارائه خواهیم داد و نحوه کار نرم افزارهای پیشرفته اسکن IP و Fing راشرح می دهیم. با cctvonline همراه شوید.

اساس کار اسکنرهای آدرس شبکه (Scanner IP)

با اینکه ویژگی نرم افزارهای نامبرده متنوع و متفاوت است اما روال کار IP اسکنرها بطور کلی سه عمل زیر خواهد بود :

  • بررسی حالت UP/Down : اسکنرها با ارسال یک پکیج Ping به هر آدرس IP در محدوده ای مشخص، فعال یا غیر فعال بودن(Up/Down) آدرسها و دستگاههای متصل را بررسی می نماید. این مرحله مشخص می نماید که اصلا آیا دستگاهی بر روی آن آدرس IP وجود دارد یا خیر.
  • اسکن عمومی پورتها : معمولا پورتهای رایج مثل Web Server، FTP، RTSP، SSH و ... از این طریق اسکن می شوند. البته این مرحله قابلیتهای تنظیم یا شناسایی جزئیات پورتها را همانند اسکنرهای اختصاصی پورت مثل NMAP نخواهند داشت.

  • جستجوی Hostname/MAC : امکان تشخیص ابتدایی یک دستگاه توسط بررسی Hostname هر یک از آنها در این مرحله ممکن خواهد بود و با بررسی MAC OUI به برند شرکت سازنده دوربین مداربسته یا محصولات نظارت تصویری  پی خواهید برد. خیلی از موارد با اینکار می توانید اسم و برند NVR، سرور یا دوربین مداربسته را براحتی تشخیص دهید.

با استفاده از این سه قابلیت کاربران سه منفعت اساسی خواهند برد :

جستجو بدون توجه به برند دوربین مدار بسته

IP اسکنرها معمولا برخلاف ابزارهای ویژه بعضی برندها مثل Axis IP Utility یا Hikvision SADP با دوربینهای مداربسته از چندین برند مختلف سازگاری دارند. در مواقعی که در پروژه از چندین دوربین مدار بسته مختلف بهره می برید این ویژگی بسیار کمک کننده و مفید است و نیاز به نرم افزارهای مختلف برطرف خواهد شد.

البته بسیاری از ویژگیهای دیگر مثل تغییر آدرس IP، بروز رسانی نرم افزار فرم ور و دیگر تنظیمات توسط این اسکنرها قابل انجام نخواهند بود. افرادی که دوربین مداربسته نصب می کنند باید از رابط کاربری تحت وب برای انجام تنظیمات استفاده کنند.

اطلاعات عمومی شبکه

زمانی که با شبکه آماده ای روبرو هستید هیچ آدرس IP یا اطلاعاتی از دستگاههای متصل در شبکه ندارید، استفاده از IP اسکنرهای شبکه های نظارت تصویری برای کاربران به منزله ابزار مفیدی برای بررسی و لیست آدرسهای IP و MAC، نام شرکت سازنده(بر اساس آدرس MAC) و نام وسیله(درصورت وجود Hostname) خواهد بود. بعضی از این نرم افزارها حتی امکان تهیه نسخه چاپی از اطلاعات را بعنوان مستنداتی از شبکه در اختیار شما می گذارند.

بررسی اجمالی منظم شبکه

IP اسکنرها بررسی اجمالی ساده شبکه و تمام دستگاههای متصل به شبکه را بر اساس آدرس IP میسر می کنند. این ابزار به مدیران امکان می دهد براحتی ابزارهای مجاز یا غیر مجاز بر روی شبکه را بصورت منظم مورد بررسی قرار دهند. تجهیزاتی همچون کاربران متصل به مودمهای Access Point آزاد، براحتی در این شرایط قابل شناسایی هستند.

نرم افزارهای پلتفرم دسکتاپ

نرم افزارهای رایگان بسیار زیادی برای اسکن آدرسهای IP وجود دارند. نرم افزارهای مشهور یکی Advanced IP Scanner(تنها قابل اجرا روی ویندوز) و دیگری Angry IP Scanner (قابل اجرا روی ویندوز، Mac و لینوکس) می باشند.

هر دو این IP اسکنرها به یک شکل کار می کنند. البته Advanced IP Scanner امکانات و اطلاعات بیشتری دارد که مهمترین آنها نمایش نام شرکت تولید کننده براساس OUI و ارتباط مستقیم با سرویسهای اشتراکی شبکه، صفحات وب، FTP و ... می باشد.

نرم افزارهای پلتفرم موبایل

بعضی از نرم افزارهای موبایل امکان اسکن آدرسهای IP را بخوبی نرم افزارهای تحت دسکتاپ میسر می کنند. برای مثال نرم افزار Fing دقیقا همانند ابزار دسکتاپ با استفاده از Wifi بر روی شبکه قرار می گیرد.

بعلاوه Fing اسکن پورتهای معروف دستگاههای نظارت تصویری مثل پورتهای 80 و 554 را میسر می سازد تا کاربران براحتی بتوانند پورت مورد نظر را فعال یا غیر فعال سازند. این پورت اسکنر قابلیتهای نرم افزارهایی با پلتفرم دسکتاپ را ندارد و بقدرت NMAP نیست اما برای عیب یابی های ساده و تشخیص دستگاهها مناسب است.

ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده

استفاده از ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری امکانات بهتری ارائه می دهند . بخوبی کاربران می توانند به تنظیم و اختصاص آدرس IP به دوربینهای مداربسته بپردازند و بطور مستقیم تمام مراحل را با یک نرم افزار طی کنند و از رابط کاربری تحت وب نیز براحتی استفاده نمایند. این قابلیتها سرعت نصب و راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری را بخصوص در پروژه های بزرگ بالا می برد و حداکثر هماهنگی با VMS ها را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

بعلاوه بسیاری از نرم افزارهای اختصاصی شرکتها، براحتی دوربینهای مداربسته برند خودشان را حتی خارج از Subnet یا زیرشبکه پیدا می کنند که این قابلیت کار نصب را بسیار آسان می کند.

قیمت جی پی اس حیوانات  هایک ویژن تهران  ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی